Varför?

Varför står det i min header "Livet med en psykiskt sjuk förälder" när jag nästan aldrig skriver om mamma? Jo för att...

♦ ... hon mår faktiskt väldigt bra nu för tillfället.
♦ ... jag hänger inte upp mitt liv på det utan jag vill leva mitt eget liv på egen hand.
♦ ... det finns faktiskt nästan ingenting att säga helt enkelt.

Men det är en sak jag så gärna vill ta upp här. I mars år 2000 blev hon sjuk. I den exakta sekunden min bror kom till världen blev hon jättesjuk. Jag var bara 7 år när det hände och jag fick leva ett liv som en vuxen människa. Men jag var ju så liten så jag förstod aldrig det! Jag uppfostrades ju som mammas och pappas duktiga lilla flicka som är omtänksam och hjälper till med allt som de ber om. Men den som fick mest ansvar var ju pappa, han jobbade ju och skulle hålla koll på hushållet. Det enda jag vägrade göra var att städa. Det hatade jag verkligen! Men att diska och hjälpa till med maten, att ta hand om Pelle gjorde jag jättegärna, så länge jag slapp byta blöja och ta hand om spyor. :)

Trots allt det så hade jag det ganska bra faktiskt, mina föräldrar älskade mig och fanns alltid där för mig (nu får man en liten tår i ögat xD). Jag blev mobbad i skolan fram till 7:an faktiskt. I 8:an och 9:an var det mer att alla retade mig men då var jag ju inte ensam och hade bättre självförtroende så jag tog inte åt mig och brydde mig inte helt enkelt. Men i lågstadiet och mellanstadiet blev man mobbad i stort sätt varje dag. Det var sällan jag kom hem och grät för jag skulle vara stark men ibland klarade jag bara inte av det och mamma och pappa kom direkt och tröstade mig. Mamma blev ofta riktigt förbannad och skällde ut lärare eftersom de tyckte att det var mitt fel, hon och pappa skrev brev tillsammans och skällde ut dem, en gång hotade hon faktiskt med att polisanmäla skolan. Hon jobbade i skolan också i ett år trots hennes tillstånd och eftersom jag hade mamma där så var det ingen som vågade hoppa på mig. :)

Men det jag skulle komma till är att efter 6 år så fick hon en diagnos. 6 långa jävla år! Från början hade hon en kanonbra läkare som tog hand om henne på rätt sätt, gav henne rätt mediciner och stöd. Men självklart så skulle han/hon (jag kommer inte ihåg vem som var hennes läkare då... hahaha!) sluta så hon fick vänta i 8 månader på en ny. Den läkaren lovade att göra henne frisk på 2 år. Men hon sket fullständigt i henne, svarade inte på hennes telefonsamtal, gav henne fel mediciner som hon nu inte kan sluta med, gav henne fel terapi som inte hjälpte ett skit. Jag fick ofta lust att kontakta den där läkaren och skälla ut henne rejält! Men jag aldrig chansen till det.

2,5 år gick och inte fan mådde hon bättre eller! Men av någon anledning för bara någon månad sen så fick hon en ny läkare bara sådär som faktiskt verkar vara jättebra! Nu får hon rätt mediciner igen, rätt terapi och jag har aldrig sätt mamma må så bra som hon gör nu! Det går neråt ibland när hon blir stressad men det får man ju stå ut med.

Det är det jag försöker förmedla, att bara för att man har en psykiskt sjuk som är nära så behöver det inte vara öken. De flesta kanske missbrukar alkohol och droger vilket gör det mycket jobbigare och jag har sån tur att mamma håller sig undan från det och blir äcklad av att se sånt. Men det är upp till dig själv! Hur vill du leva ditt liv? Vill du må bra? Prata med någonsom du litar på, bara strunta i det som händer och tänk på bara dig själv och vad du vill göra och gör det! Det blev ganska mycket ändå... Väldigt mycket inblick på mitt liv men ändå väldigt kortfattat. Men nu har jag iallafall gett min header lite liv. :P

Kram!

Kommentarer
Postat av: Celicia

aj löv ju maskrossyster. Du är så stark.

<3

2009-09-28 @ 14:26:11
URL: http://celiciahallin.blogg.se/
Postat av: Helena

Sv: Hahaha lite dålig uppdatering på bloggen xD...Jag tänker absolut inte dö någon dag den närmsta tiden iaf :D <33333

2009-09-30 @ 11:32:14
URL: http://helenalw.blogg.se/
Postat av: saandy

du är så stark malin <3

2009-10-04 @ 11:29:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0