SAD (Seasonal affective disorder)

Jag har tänkt mycket på varför jag alltid mår extra dåligt på hösten och vintern. Min kompis Sofie (nej inte den Sofie) sa att jag kan ha en höst- och vinterdepression (SAD - seasonal affective disorder) som tydligen är väldigt vanligt och det borde man inte kalla för sjukdom så det är en stor lättnad. Jag var jätteorolig utifall att jag hade ärvt min mammas sjukdom. Många kuratorer som jag har träffat har sagt att jag INTE har den men jag har väl inte lyssnat. x'D Jag läste om symtomen och mkt verkar stämma!

Trots en lång natts sömn är personer som lider av SAD lika trötta när de vaknar som de var på kvällen när de gick och lade sig. Med den extrema tröttheten kommer håglöshet och nedstämdhet. Ingenting känns roligt och det är svårt att koncentrera sig.

Det är också vanligt att suget efter kolhydrater och sötsaker ökar och att man går upp i vikt.

Det sista passar då inte in på mig för jag svälter hellre mig själv och struntar i att äta. Och jag har svårt med att gå upp i vikt ändå. Man mår även sämre om sommaren har varit lång och regnig. Man mår inte lika dåligt om sommaren har varit varm och solig. Så jag tror att jag kommer må ganska dåligt denna vintern med. Det har regnat grymt mycket redan så... aa. Jag vet vad jag har att vänta mig. Jag tror att jag fokuserar mer på det dåliga som händer under vintern så både den anledning och jag trycker ner mig själv. Jag låter mig själv tryckas ner av det. Jag vill må dåligt för då har jag en anledning att må dåligt och bara gråta när ingen ser. På sommaren så fokuserar jag mer på allt bra som ska hända och nästan inget alls på det dåliga som faktiskt händer så jag håller mig kvar på bergstoppen och bara njuter av livet. :) Tyvärr tror jag att många av mina nära kommer få förvänta sig en deppig Maylinö till vintern. Däremot finns det ju undantag eller vad man ska kalla det. Julafton och nyårsafton är ju glada högtider så då ska man bara ha kul liksom, sen min födelsedag, Trulls födelsedag och brorsans osv. :) Det är alltid lika kul! Men det är skönt att jag fick det "bekräftat" nu iaf. När jag börjar må skit så ska jag tänka att det är normalt, ingen sjukdom och att det kommer bli bättre.

Heheheheh klockan är sååå mkt. x'D Ska ta pollenmedicin å alvedon och skit och lägga mig. :)
PUSS!!!


Kommentarer
Postat av: Jenny

SV; Gullig pensionärer

Haha, konstigt hur det kan variera!!

2009-06-24 @ 09:38:52
URL: http://jennytheprincess.blogg.se/
Postat av: Joinaz

Åhh. Men det måste ändå vara skönt att det inte är lika troligt att du har en sjukdom.. Fast även om det var det vet du att jag och säkert de andra girlsen kommer tycka om dig och forsätta va din vän. Jag kommer inte svika dig i första taget<333 Luv yu hun(L)(L)

2009-06-24 @ 20:44:51
Postat av: Malin

Joinaz: Du är en ängel! Vet du det? :) Ily so fucking much <333

2009-06-24 @ 21:00:19
URL: http://thesagaofmalin.blogg.se/
Postat av: Cajsa

hahahah tycker inte jag! ^^

Måste dock säga att Greta klär bättre i utan eller mindre smink. hon har rätt mycke på bilden...:P eller, jag är inte så van vid att se henne med så mycket.. :P hahaha! XD Det va en som sa att hon va FUL! :O tog så klart bort den bilden!

2009-06-25 @ 00:08:02
URL: http://cajsa1.webblogg.se/
Postat av: Cajsa

menade komentaren..XD

2009-06-25 @ 00:08:13
URL: http://cajsa1.webblogg.se/
Postat av: saandy

jobbigt du :/ finns här <3

2009-06-26 @ 00:22:27
URL: http://piratflickan.blogg.se/
Postat av: Lina

Det var kul att man kunde prata med dig om det där för nån dag sen ! :) skönt att det inte var nån sjukdom :) finns här om du vill prata <3 :)

2009-06-28 @ 02:35:21
URL: http://jordizar.blogg.se/
Postat av: Lina

eller ja. kul och kul. men skönt att det man kunde prata om det ;)

2009-06-28 @ 02:36:19
URL: http://jordizar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0